Inaguració al museu can Tintoré de l’exposició del Trencadís

El dijous dia 7 d’abril de 2022 va tenir lloc a la Masoveria de Can Tinturé, la inauguració de l’exposició Gaudi & trencadís. Abans d’Esplugues, ja havia estat exposada a Madrid, Onda i Sitges. Està organitzada per Word Monuments Fund., el representant de la qual a Espanya i director del projecte és el senyor Pablo Longoria, que es trobava present a l’acte.

La presentadora de l’acte va ser la regidora de Cultura senyora Maribel Aguilera. A continuació, van intervenir les dues comissaries de l’exposició, senyores Mireia Freixa i Marta Saliné, ambdues sòcies d’AMPEL. Seguidament, va prendre la paraula el senyor Pablo Longoria. Finalment, la senyora Pilar Díaz, alcaldessa d’Esplugues, va dirigir unes paraules d’agraïment a totes les persones que han treballat per fer possible aquesta exposició a Esplugues, a totes les persones assistents a l’acte i ens va convidar a tots a acompanyar-la al Museu per visitar l’exposició.

Pot ser que comencem pel final si diem que l’exposició està molt ben preparada, molt ben muntada i descriu perfectament el trencadís més representatiu del modernisme. Dit això, expliquem per sobre els conceptes de mosaic i el seu germà petit, el trencadís.

El mosaic es defineix com un sistema ornamental confeccionat a partir de petites peces juxtaposades. Visualment es conforma com una superfície sobre la qual s’incrusten materials com pedres, marbres, vidres o argila cuita de diferents colors a partir del quals es pot desenvolupar qualsevol tipus de dibuix: geomètric, figuratiu o abstracte. El mosaic ja va ser emprat pels grecs, romans, àrabs, i altres. La necessitat de perfecció va obligar a tallar les pedres, els vidres i la ceràmica en petites peces anomenades tessel·les. Aquestes petites peces per si mateixes no tenen sentit; la peça té identitat quan forma part del conjunt, el mosaic, quan es percep a distància. Finalment, la tipologia més representativa del Modernisme és el mosaic ceràmic, realitzat amb rajoles esmaltades i utilitzat com a revestiment vertical.

FOTOGRAFIA  9247

Pel que fa al trencadís es defineix com “allò que es trenca amb facilitat”: està fet amb materials fàcils de fragmentar; el tall de les peces consisteix en esberlar rajoles sense cura, i com a resultat tenen formes irregulars; i finalment, el mosaic té la imatge d’un revestiment fraccionat en trossos desiguals, col·locats de manera que sembla a l’atzar. No podem parlar de trencadís sense parlar de Gaudí i com va introduir gradualment la ceràmica fragmentada com element identitari de la seva producció.

Es localitza per primera vegada al recobriment del cupulí de les cavallerisses i a les xemeneies dels Pavellons Güell de les Corts. Un plantejament molt més madur el trobem al terrat del Palau Güell del carrer Nou de la Rambla. A la Torre Bellesguard el material principal emprat és la pedra, una beta de pissarra pròpia de la part baixa de la serra de Collserola. A la punxa de la torre de 33 metres d’alçada Gaudí utilitza trencadís de ceràmica i vidre. Hi trobem també bancs i elements de jardí amb mosaic de ceràmica de tessel·les i trencadís.

Però on Gaudí es pot dir fa un catàleg dels sistemes d’aplicació del trencadís és al Park Güell. Un primer moment, abans del 1903, a les cobertes dels dos pavellons de l’entrada principal, als paràmetres i merlets de l’escalinata i al mur de tancament del Park. Una segona etapa, en la realització dels plafons de la Sala Hipòstila, entre 1907 i 1909. I, per acabar, el gran banc ondulat fins el 1914. Des de 1907, va ser fonamental la tasca realitzada per Josep M. Jujol, el gran artífex d’aquestes extraordinàries creacions. Paral·lelament a la construcció del Park Güell, Gaudí construeix una sèrie de cases al nou centre de la ciutat moderna, l’Eixample: com la casa Batlló, la casa Milà, coneguda com La Pedrera, i l’església de la Colònia Güell a Santa Coloma de Cervelló. A partir del 1914 i fins la data de la seva mort, el 10 de juny de 1926, treballà únicament en la construcció de la Sagrada Família.

No podem tancar aquest reportatge sense dues recomanacions:

  • No deixeu de visitar l’exposició al Museu de Can Tinturé, de dimarts a dissabte de 17 a 20 hores i dissabte i diumenge matí de 10 a 14 hores.
  • Si voleu entrar més a fons amb el trencadís, adquiriu el llibre escrit per les dues comissàries de l’exposició, senyores Mireia Freixa i Marta Saliné, “Gaudí i el trencadís modernista”, entre d’altres, també a la llibreria Esplugues situada a la plaça Santa Magdalena.